

Na našom webe sa počas celej jeho existencie venujeme strechám, ich konštrukcii a pokrytiu, priniesli sme množstvo zaujímavých odborných informácií o nich, ale aj inšpirácií. Veľakrát upozorňujeme na kvalitu, resp. nekvalitu realizovaných prác. Pozrime sa však z pohľadu strechárov aj na zákazníka, ktorý vie byť rôzny a svojím správaním môže majiteľom strechárskych firiem alebo remeselníkom pracujúcim na strechách zlepšiť deň, ale aj riadne strpčiť život.
Aký je teda slovenský zákazník?
Predovšetkým chce byť informovaný. V internetovej dobe snáď niet zákazníka, ktorý by sa púšťal do akýchkoľvek stavebných prác a aspoň zbežne by si neprezrel niektoré z množstva internetových stránok s dôveryhodnými, ale aj celkom zavádzajúcimi informáciami. Doba je dnes taká. Internet je médium, ktoré znesie všetko. A tak sa na ňom nachádza množstvo skutočne vynikajúcich rád a odporúčaní, ktoré sú však vyvážené minimálne rovnakým množstvom ničím nepodložených a neoverených tvrdení. Pripúšťame, že mnohé nesprávne informácie sa na internete ocitli celkom náhodou, dokonca aj v dobrej viere pomôcť. Veď takých, čo by svojimi radami chceli úmyselne niekomu poškodiť, je snáď ako šafranu. Preto je mimoriadne dôležité naučiť sa rozlišovať dôveryhodné informácie od tých ostatných. A to nielen v oblasti výstavby a rekonštrukcie, ale v celom priereze internetových údajov.
Potenciálny zákazník zbiera informácie o strechárskych prácach z rôznych príčin. Jeden čerpá konkrétne pracovné postupy a odborné rady týkajúce sa materiálového zloženia striech s cieľom urobiť si tieto práce sám. Internet ponúka množstvo odborných rád i videí s presnými postupmi prác, a taký domáci majster môže získať mylnú predstavu, že práce na svojej streche naozaj zvládne urobiť svojpomocne. Prax však ukazuje, že je to možné len v ojedinelých prípadoch. Pri realizácii striech totiž vždy existujú detaily, s ktorými sa vie vysporiadať skutočne iba skúsený strechár. Ak toto takýto domáci majster samouk pochopí, nájde si vo svojom okolí odborníka, s ktorým prekonzultuje sporné detaily strechy. Takto je možné prepracovať sa k naozaj dobrej streche.
Iný zákazník preštuduje internetovú sieť a nasaje do seba informácie ohľadom striech s cieľom kontrolovať proces realizácie novej strechy alebo jej rekonštrukcie. Voči takémuto prístupu nemožno mať výhrady. Sú prípady, keď sa znalosti klientovi vyplatili a včas tak odhalil neodborný prístup realizačnej firmy k strechárskym prácam. Horšie je, ak takýto investor začne presadzovať svoje názory a zabudne počúvať realizátora. V prípade, že internetom poučený klient má za partnera skúseného a odbornými vedomosťami podkutého profesionála, môže byť jeho prístup na škodu dobrým vzťahom. Aj toho najskúsenejšieho a veľmi trpezlivého realizátora totiž po čase prestane baviť vysvetľovať a zdôvodňovať každý uskutočnený krok projektu. Tu platí staré známe, že ak chce byť takýto klient pri strechárskych prácach prítomný, za svoju účasť si dobre priplatí.
Zatiaľ sme opisovali prístup investorov, ktorí mali v podstate nezištné úmysly. Sú však aj takí, ktorí zbierajú informácie, konzultujú budúci priebeh výstavby alebo rekonštrukcie svojej strechy s odborníkmi, nechajú si poskytnúť skutočne odborné rady – a čo spravia nakoniec? Jednoducho prestanú s realizačnou firmou komunikovať, nájdu si firmu alebo partiu stavebných robotníkov kdesi vo svojom okolí a strechu im zveria do rúk s tým, že na základe nadobudnutých informácií si kontrolujú priebeh prác. Okrem toho, že ide o podraz voči realizačnej firme, ktorá projektu venovala veľa energie a času, takýto „vychytralý“ klient zrejme nebude schopný sledovať správnosť realizácie každého detailu svojej strechy, čo sa po čase prejaví nejakou chybou. Častokrát nielen jedinou. Strecha s objavujúcimi sa poruchami tak bude ďalším dôkazom toho, že na kvalite realizačnej firmy sa neoplatí šetriť, ako aj pomerne drahou odplatou za neférový prístup a tvrdým ponaučením.
To najlepšie nakoniec:
Našťastie, po svete chodí veľmi veľa rozumných ľudí, ktorí pomerne presne vedia, čo chcú. Majú férový prístup k ľuďom v okolí a tak konajú aj pri výbere realizačnej firmy na vybudovanie alebo rekonštrukciu svojej strechy. Vedia, že za málo peňazí nemožno čakať veľa muziky, a sú zmierení s myšlienkou, že strecha, ktorá má chrániť ich majetok, musí byť skutočne kvalitná. Množstvo publikovaných informácií o nekvalitných strechách je pre nich dostatočným varovaním a nechcú sa poučiť až na základe vlastných chýb. Vedia tiež, že nie je hanbou včas priznať určité finančné obmedzenia. Ak totiž realizačná firma pozná všetky podmienky, finančné nevynímajúc, vie pripraviť riešenie šité na mieru a vyhotoviť strechu s kompromisnými riešeniami, ktoré nebudú mať dopad na jej úžitkové vlastnosti. Svojím ústretovým a pozitívnym prístupom si zabezpečia férové vzťahy s dodávateľom prác. Pre takýchto klientov je radosť pracovať.
Čo je dobré si zapamätať?
- Internet je plný informácií, nie všetky sú však dobré a použiteľné. Naučte sa ich odlišovať.
- Množstvo nadobudnutých informácií nikdy nenahradí praktické skúsenosti, ktorými dobré realizačné firmy disponujú.
- Nie je hanbou pýtať si informácie a konzultovať detaily, o ktorých nie ste presvedčení, že sú zhotovené správne. Dobrá firma vám sporné záležitosti rada objasní.
- Buďte dobrým zákazníkom. Korektné konanie je predpokladom dobrých vzťahov medzi zákazníkom a realizačnou firmou.